zondag 21 december 2008

Thee ceremonie

Vandaag werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar een theeceremonie. Een van de bekendste Japanse traditionele fenomenen. Normaal gesproken moet men 2000 yen betalen om een dergelijke ceremonie bij te wonen, maar ik was samen met vrienden door Yuriko, een Japanse vriendin, uitgenodigd, en dat was gelukkig gewoon gratis. Maar goed. Om binnen te komen moesten we onze schoenen uit doen, telefoon uitzetten en zelfs onze horloge afdoen. Want na afloop van de ceremonie mochten we een drink-kom bekijken van wel meer dan 300 jaar oud en die mocht absoluut niet beschadigd worden.

Alles begon officieel. Iedereen zat in een kring te wachten op hun o-cha, groene thee, wat gepaard ging met veel buigingen en officiële dankbetuigingen. Waar ik niet heel veel van verstond. Het zwaarste van alles was het zitten. Dit moest zoals gebruikelijk met officiële aangelegenheden op de knieën met de voeten onder de bibs. Voor vijf a tien minuten ok, maar voor een halfuur een beetje onmogelijk; voor westerlingen. Gelukkig houden Japanners er rekening mee dat westerlingen domme reuzen zijn die met hun grote onhandige voeten per ongeluk schuifdeuren kapot trappen, dus vergaven zij het ons toen we van houding veranderden in een kleermakerszit. 

Voordat we de groene thee tot ons namen kregen we eerst zogenaamde o-kashi voorgeschoteld.  Dit zoete goedje zorgt ervoor dat je de bittere smaak van de groene thee extra goed proeft. Japanse thee smaakt heel anders dan gewone thee, black tea, zoals Japanners dat noemen, en is veel sterker van smaak. Oftewel veel bitterder. Toen ik het voor het eerst proefde vond ik het niet te pruimen, maar volgens mij ben ik nu gewend geraakt aan de sterke smaak. Echter vind ik het nog steeds niet te drinken, maar och, het is goed voor je gezondheid, zeggen ze. 

Na afloop wordt de plechtigheid in stilte voortgezet, de gehele ceremonie wordt eigenlijk in stilte uitgevoerd, en gaat iedereen na nogmaals een aantal keer groeten en buigen weer met een harmonieus gevoel naar huis.


4 opmerkingen:

Anoniem zei

heey jul,

Volensmij heb je het prima naar je zin daar als ik het zo lees. Om eerlijk te zijn is dit de eerste keer dat ik op je blog kijk.
Wanneer kom je weer terug? dan kan je alles zelf vertellen (lezen is niet echt mijn ding)

we missen je ;)

Rico

Anoniem zei

Zo te lezen wordt je nog een echte thee leut, waar ik straks wel benieuwd naar ben is hoe ze oud en nieuw vieren. zal toch niet zo zijn dat ze oudjaarsavond de hele avond thee drinken en al buigend elkaar een goed nieuwjaar wensen?
groetjes uit bijna Borssele
Peter en Hanneke

Anoniem zei

Hey lieverdje echt super gaaf om te lezen!!!
kan niet wachten om in april het zelf mee te kunnen maken!!! ticket is geboekt ;)
liefs xxx

Anoniem zei

heey theeleut

zal wel lekker zijn met je slechte knie om der de hele tijd op te moeten zitten O.o , maar lijkt me wel interesant om zon thee ceremonie bij te wonen.


je broertje

(\_/)
(O.o)
(> .<)